perjantai 24. helmikuuta 2017

Paras välipala

Kun mä olin nuorempi, mun täti toi aina Lontoosta tullessaan mukanaan pitaleipää ja dippivalikoimia, joita siellä aina myytiin kaupoissa. Niillä me sitten herkuteltiin aamut illat! Viime syksyn Rodoksen-matkalla syötiin lähes joka aterialla pitaleipää joko tsatsikin tai hummuksen kanssa, ja nuo herkut yhdessä parhaan kreikkalaisen salaatin kanssa kruunasivat kyllä meidän koko reissun. Mä rakastan kaikkia ihania dippikastikkeita ja etenkin juuri tsatsikia ja hummusta, ja mikä onkaan ihanampaa, kuin uunituore, itsetehty pitaleipä niiden kanssa? 


Mutsis on -blogissa törmäsin sitten superhelppoon pitaleipäohjeeseen viime viikolla, ja pakkohan mun oli sitä testata! Kovasti ainakin yritin tehdä tuon ohjeen mukaan, mutta jauhoja sain kulumaan varmaan tuplamäärän. Tuosta satsista saatiin parikymmentä pitaleipää paistettua, ja tehtiin kerralla aina vaan muutama pitaleipä syötäväksi, ja loppu taikina pistettiin jääkaappiin odottamaan. Tällä taktiikalla saatiin superhelposti pariksi aamuksi ja iltaruoan kaveriksi superherkulliset pitaleivät suoraan uunista! Näissä kuvissa on tosiaan mun tiistain aamupala, ja pitaleivät juuri tällä kertaa olivat ikävä kyllä vähän kuivia, kun se taikina oli tosiaan jo pari päivää ehtinyt jääkaapissa seistä. Mutta voin silti luvata teille, että maku oli edelleen vallan mainio! 


Kaveriksi olin tehnyt tsatsikia omalla ohjeellani, ja hummus on Lidlistä. Voi sitä ihanaa päivää, kun ensimmäistä kertaa kokeilin Lidlin hummusta! Siinä ei ole inhottavaa säilöntäaineen sivumakua, niin kuin muissa kaupan hummuksissa, vaan maistuu ihan aidolta oikealta tavaralta ja ihanalta valkosipulilta. Tuota Lidlin hummusta olen syönyt ihan ruisleivän päällä ja noita paprikoitakin siihen dippasin, ja se kyllä toimii ihan joka kerta. Eli jos olet hummuksen ystävä, mutta et ole vielä kokeillut Lidlissä myytävää, suosittelen äärimmäisen lämpimästi lähteä kipittämään sinne hetimmiten!

PITALEIVÄT
ohje täältä

HUMMUS
Lidlistä (1,99€ paketti)

TSATSIKI
n. 200g kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia
puolikas kurkku hienoksi raastettuna ja vedet pois valutettuna
valkosipulin kynsi tai toinenkin, hienoksi pilkottuna
oliiviöljyä, sitruunamehua, suolaa, pippuria

Sekoita yllämainitut aineet keskenään ja anna seistä jääkaapissa ainakin puoli tuntia, mahdollisesti jopa yön yli. Meillä ei ollut raastinta, niin tällä kertaa yritin hienontaa kurkun veitsellä mahdollisimman hienoksi, ja kyllähän se niinkin onnistui! Kurkku tosiaan sisältää ihan hurjasti vettä, niin sen takia siitä kannattaa raastamisen jälkeen valuttaa vedet pois vaikka keittiöpyyhkeen sisällä, niin ei koko tsatsiki täysin vesity siinä.

 
Tästä sai kyllä maailman mainioimman aamupalan muutamaksi päiväksi, kun ei tarvinnut muuta kuin laittaa uuni lämpeämään, kaulita pari leipästä ja viiden, kymmenen minuutin paistamisen jälkeen oli kuumaa, höyryävää, tuoretta ja herkullista pitaleipää. Suosittelen kyllä niin täysillä kokeilemaan lisukkeena, välipalana, iltapalana tai aamupalana niin kuin minä tein. Nam!

Seuraa Facebookissa, Instagramissa (sannalovesfood), YouTubessa, Ask.fm:ssä ja Snapchatissa (sannapannari)

2 kommenttia:

  1. Nam! Näyttää superhyvältä :) Ja hei, kiitos hummus-vinkistä! Äitipuoleni teki aikanaan itse ihan mahdottoman hyvää hummusta, mutta itse en ole niin aikaansaava :D Kaupan versiot on vähän arveluttaneet, mutta tota täytyy testata kun niin kivasti kehuit! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi niin se olikin! Ja testaa ihmeessä, mä oon vähän niiku ottanu tehtäväkseni valistaa ihmisiä Lidlin hummuksesta :D

      Poista