tiistai 6. joulukuuta 2016

Joulukalenteri 6 - Itsenäisyyspäivän kakku


Hyvää itsenäisyyspäivää! Mä pyöräytin meille eilen ihanan sinivalkoisen kakun itsenäisyyspäivän kunniaksi, ja nyt tulin tänne joulukalenterin puolelle jakamaan tämän ohjeen! Ohjeen siis tein vähän oman pään mukaan mukaillen googlailulla löydettyjä reseptejä mukaillen. Tämä on kuitenkin tällainen aika perus rahkakakku, mun kun teki mieli vähän jotain kevyempää vaihtoehtoa juustokakulle. Myös tämän pitää antaa hyytyä muutama tunti jääkaapissa, mutta jos nyt tämän postauksen luet aamulla, niin hyvin ehtii vielä kauppaan kun sellainen on kuitenkin jossain auki, tehdä kakun ja laittaa jääkaappiin odottamaan, että linnan juhlien aikaan on sitten jotain herkuteltavaa. Tai toki huomenna voi viettää Suomi 99 vuotta ja yksi päivä -afterpartyja jos ei kakkua ehdi tai jaksa täksi päiväksi pyöräyttää. Kaikki on sallittua! 


Taaskaan ei mun kokkailut menneet ihan niin kuin Strömsössä. Ennen kuin edes aloitin, totesin ettei meidän irtopohjavuokaa löydy mistään. Tein sitten kaikki muut valmiiksi, että ennen töitä käyn ostamassa uuden vuoan ja illalla laitan kakun kasaan. No ennen töitä olinkin ostamassa vuokaa, kunnes kassalla huomasin ettei mulla ollut lompakkoa mukana. Onneksi kuitenkin lopulta kotiin päästessäni mulla oli vuoka, ja pienien mutkien kautta sain kakun jääkaapiin hyytymään. Tehdessä tuli kuitenkin sovellettua ihan pikkasen, joten tarkkaa ohjetta on tähän vaikea heittää, mutta ehkä tästä jotain nyt tulee. 


Sinivalkoiseen mustikka-vanilja-valkosuklaa-rahkahyydykekakkuun tuli siis:

(noin reilu) 100g Muro-keksejä
(noin reilu) 80g voita (nämä määrät riippuvat siis vuoan koosta, mulla ei näillä määrillä peittänyt koko pohjaa) 

2 prk vaniljarahkaa
2dl vispi- tai kuohukermaa
n. 1dl vaahtoutuvaa vaniljakastiketta
6 liivatelehteä
2rkl sitruunamehua

mustikoita (mulla oli pakaste, tuoreet pensasmustikat toimisivat varmasti vielä paremmin!)
valkosuklaata

Murskaa keksit pieneksi muruksi, sulata voi ja nypi sekaisin. Painele keksiseos leivinpaperilla vuoratun irtopohjavuoan pohjalle. Laita liivatelehdet kylmään veteen likoamaan. Vaahdota kerma ja vaniljakastike. Voit tehdä kuten minä tein, ja heittää molemmat rahkapurkit kermavaahdon sekaan, laittaa osa tästä vaahtoseoksesta toiseen astiaan ja lisätä siihen vaniljavaahtoa, tai tehdä kuten ehkä ensi kerralla tekisin. että laittaa kermavaahdon sekaan yhden rahkapurkin ja vaniljavaahdon sekaan yhden rahkapurkin (tässä kohdassa tuli vähän pohdittua ja säädettyä). Lisää molempiin hieman sitruunamehua, mä en muuta maustetta, sokeria tai muuta tarvinnut tässä vaiheessa. Survo muutama mustikka ja lisää kermavaahtoseokseen, että siitä tulee nätin mustikkaisen väristä. Sulata liotetut liivatteet kiehuvaan veteen ja kaada ohuena nauhana vaahtojen joukkoon. Taas voit tehdä niin kuin minä tein, ja laittaa pohjalle mustikkaseoksen ja sen päälle valkoisen vaniljaseoksen, tai niin miten ensi kerralla tekisin ja laittaa pohjalle mustikkaseoksen, antaa hyytyä pari tuntia, ja laittaa vaniljaseos sitten sen päälle, jotta saat kaksi suurinpiirtein yhtä paksua täytekerrosta, ja antaa hyytyä vielä pari tuntia lisää. Joka tapauksessa anna kakun olla muutama tunti jääkaapissa, tai yön yli jos siihen on aikaa. Ennen tarjoilua tee Suomen lippu kakun pinnalle mustikoista ja rouhitusta valkosuklaasta.


Mun ei ollut alunperin tarkoitus laittaa tähän ollenkaan vaniljavaahtoa, mutta sitä oli jääkaapissa mun sunnuntaisten synttärijuhlien jäljiltä, jossa oli siis omenapiirakkaa tarjolla. Ja ehkä tosta olisi tullut nätimpi ihan ilman tuota valkosuklaata, saa nähdä illalla miten menee maun puolesta! Tämä oli nyt vähän tällainen sinne päin -ohje, vielä en ole edes ehtinyt maistaa tätä kakkua, kun se on tarkoitettu illan juhlapalaksi! Mutta mitä mä tossa leipoessani maistelin, tulee kyllä varmasti hyvä kakku. Mutta ainakin oli rehellinen ja epäsiloiteltu blogipostaus, ei kaiken pidäkään olla niin justiinsa. Vielä kerran hyvää itsenäisyyspäivää teille kaikille, ja kertokaa ihmeessä jos innostutte toteuttamaan sitä Linnan juhlat -bingoa, mistä ekassa joulukalenteriluukussa vinkkasin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti